Busstrafikens Värld

Nyfiken på hur busstrafikens värld ser ut bakom kulisserna? Följ bloggen! här kommer du få en inblick hur det hela rullar!

Järnvägstrafiken i Sverige Del 2: Det är en prioriteringsfråga

Kategori: Allmänt, Järnvägen, Kollektivtrafik, Politik

Godmorgon önskas alla läsare!

Det är dags för del 2 i detta ämne rörande vad som verkar pågå i svensk järnvägsbransch. För er som inte läst del 1 rekommenderas att scrolla ner och göra det för att hänga med i ämnet.

Det rör alltså järnvägstrafiken och jag skriver detta eftersom olika uppgifter pekar på att allt inte verkar gå helt enligt protokollet när det kommer till hur trafiken styrs och drivs från den sk fjärren ute på linjen. Vi har ju idag flera olika operatörer som ska sammas utefter rälerna och då är det ju i sin ordning att ingen av dem får fördelar per automatik före någon annan. Alltså, varje trafikdygn är unik och saker och ting händer självklart där ute som inte går at styra över och det är fjärrens uppgift att utefter bästa förmåga försöka lösa trafikdygnen på ett så bra vis som möjligt.

Med det sagt måste jag poängtera att följande som kommer tas upp är obekräftade uppgifter men som jag snappat upp genom egenförda studier och det har av olika operatörer tidigare undersökts men fjärren och tillika Trafikverket vill inte känna sig vid att det som jag (och andra granskande) upptäckt verkligen stämmer, men jag finner det ändå viktigt att lyfta då det är rätt allvarligt om oschyssta prioriteringar verkligen förekommer då det ger vissa bolag fördelar jämtemot övriga.

Nåväl. Fjärren är alltså den trafikledning som operativt styr vår tågtrafik och det är via dem alla lokförare går när det kommer tågvägar,.signaler, att komma ut från bangård till linje osv.
För att exemplifiera: Om ett godståg står färdiglastat på en bangård och vill påbörja sin färd från låt oss säga Älvsjö Bangård till Borlänge så måste alltså lokala fjärren kontaktas för att ge grön signal ut på linjen. Fjärren har till uppgift att se till att trafiken flyter så störningsfritt som möjligt och att tågen håller sina platser och tider.

Man har på fjärren och tillika Trafikverket låst sig dock vid benämningen "Snabbtåg" och att dessa skall ha första och högsta prio att så störningsfritt som möjligt kunna genomföra sin resa från A till B.
Antingen beror det på okunskaper hos fjärren eller så blundar man för det faktum att idag är inte "Snabbtåg" endast associerat med SJ:s X2000. Exempelvis har vi Snälltåget som har vagnar och lok som har tillstånd att köra i maxfart 200km/h där banan tillåter det.

Det är alltså här det verkar gå snett. I flera av varandra oberoende fall har man från fjärrens håll städat upp förseningar som X2or haft på sin färd från Stockholm till Malmö eller Göteborg, men inte gett samma prio och förståelse för övrig trafik. Det kan till exempel vara så att fjärren upptäckt att en X2a ligger av olika orsaker 5 sen och börjar komma ikapp lokala tåg utefter banan. Då har man helt sonika växlat in dessa lokaltåg på sidospår för att ge X2an fri lejd och därmed möjlighet att jaga ikapp sin tidtabell. Inget konstigt med det i och för sig, men problemet är alltså att dessa manövrar från fjärren genomförs utan större konstigheter men när exempelvis MTR Express eller Snälltåget varit i samma sits och dessa lokförare ringt upp fjärren och föreslagit liknande lösningar så har svarit i de allra flesta fall varit ett stenhårt "Nej, så kan vi inte göra!".

Nu börjar det alltså bli märkligt. Varför kan proceduren genömföras för SJ medans övriga operatörer allt som oftast får ett bestämt nej på samma önskan?

Som tydligast har det blivit när situationen varit sådan att man haft flera tåg på rad där 
Lokaltåg A, B & C legat först (och varit tidiga)
SJ:s X2 efter dem och börjat komma ikapp men varit sena
Snälltåget/MTR Express legat efter X2an strax bakom men i tid

I flera fall har man då från fjärren utan större konstigheter växlat bort lokaltågen, gett X2an fri lej medans Snälltåget/MTR Express som alltså kommer hack i häl...eh..räl, efter X2an då istället fått röd signal då man direkt efter att X2an passerat åter växlat tillbaka lokaltågen som därmed blivit sena och det har i sin tur gjort att Snälltåget/MTR Express nu också drar på sig försening. Schysst?

Det här har alltså förekommit i flera fall och återkommande och det har drabbat både MTR Express och Snälltåget.Troligen även andra ute på banan opererande trafikbolag. Ibland har förklaringen varit från fjärren att det av praktiska och tågvägs-själ varit bäst att göra som man gjorde, men återigen som jag skrev i början: Varje trafikdygn är unikt och när denna ursäkt är återkommande från fjärren så blir det lite....märkligt. Det kan ju rimligtvis inte alltid vara bäst så, eller?

Nu är det så här att i grunden skall man följa principen att det tåg som är i tid skall gå först i kön, men då blir det ju märkligt när man återkommande fattar beslut som innebär försening för tex MTR Express som är i tid....?

Ett exempel från verkligheten är en konflikt där både Snälltåget och X2 var på väg mot Malmö. Vid Lund låg Snälltåget ungefär i tid men av någon ougrundlig anledning vart det rött ljus, stopp och belägg, halt, handbroms, fotbroms, parkeringsbroms och vagnsbroms i då man helt iskallt valt att släppa fram en framrusande X2. Detta gjorde att Snälltåget vid ankomst till Malmö var 6 minuter sena. 

Inte många minuter att bråka om kanske kan tyckas men glöm då inte att man på både Snälltåget och MTR Express har pax som har vidare anslutningar att passa.

Som jag skrev högre upp så har man från operatörshåll lyft frågan ända upp till Trafikverket men dessa vill varken känna sig vid att det förekommer eller ta itu med det/disskutera det.

Min slutsats är, kan det vara så att man fortfarande prioriterar SJ högre än de andra konkurrerande bolagen på grund av att man någonstans fortfarande ligger kvar i tänket att SJ är SJ och ska ha huvudelen av trafiken...? Eller beror det helt enkelt på att man inte förstått att exempelvis Snälltåget är att klassa som ett Snabbtåg också och därmed även dem faller in i att "Snabbtåg ska fram och ha prio"....?

För som jag förstått det och räknat på så är Snälltågets gångtid på sträckan Stockholm - Malmö endast runt 15 minuter längre än vad X2an tar på sig. Mycket av detta beror på att de lok som man använder hos Snälltåget är väldigt snabba på accelerationen till skilland från X2orna.

Alltså, i klartext, SJ och dess X2or har i de absolut allra flesta fall första prio hos fjärren, övriga bolag kommer allid i andra hand och vad gäller dem faller man först där tillbaka på grundregeln tåg i tid(eller närmast så) först i ordningen. Det här anser jag är att favorisera ett bolag(SJ) framför övriga och strider mot tanken att vi ska ha fri konkurrens på järnvägen. Ska det vara på det här viset så kan man ju lika gärna lägga ner det då övriga bolag alltid kommer i X2ornas kölvatt..eh..hm..fartfläkt....och aldrig får chansen att utmana om resenärerna. X2orna är alltid snabbast och når slutdestinationen före övriga bolags tåg, ja det är väl klart när övriga bolags tåg sinkas på olika vis av fjärren/trafikverket. Och varför har Trafikverket sån ovilja att ta tag i detta? Eller ens känna sig vid att det förekommer? Man har från lokförarhåll kunnat se dessa oschyssta manövrar i de appar man har tillgång till, Alltså, hur tåg flyttas bort när X2or närmar sig och sedan helt sonika växlas in igen.


 
Jag vill poängtera att det jag lyfter ovan kommer från egna studier och baseras på fakta jag snappat upp från järnvägsbranschen som resenär. Det är alltså indicier och obekräftat men behöver ändå lyftas upp till diskussion/granskning då blotta tanken på att om det skulle de facto vara så här så är det en allvarlig felhantering av Fjärren/Trafikverket som starkt åsidosätter den fria konkurrensen vi skall ha.
 
Vad säger ni? Har ni själva upplevt att resor med SJ:s X2or gått smidigare än med tex MTR Express? Bidra gärna med egna reseupplevelser i kommentarsfältet men tänk på att följa netikett och gällande regler.


Kommentera inlägget här: