Busstrafikens Värld

Nyfiken på hur busstrafikens värld ser ut bakom kulisserna? Följ bloggen! här kommer du få en inblick hur det hela rullar!

Järnvägstrafiken i Sverige Del 1: Grundläggande fakta

Kategori: Allmänt, Järnvägen, Samhälle

Många har garanterat råkat ut för både signalfel, växelfel och lokfel. Att resa på spår i vårt land är ofta förenat med en portion osäkerhet. Kommer man nå sin slutdestination i tid eller ens överhuvudtaget?
 
För de som inte jobbar i branschen ter sig ofta information vid störning både otydlig och knapphändig. Vem ansvarar för vad när saker och ting slutar fungera? Vem har vilka skyldigheter? Och vems fel är felet?

Rörigt kan tyckas och inte värdig Svensk järnvägstrafik 2019. Som resenär förtjänar vi bättre men ofta får man höra att felens ursprung ligger ända upp på politikernivå då ansvarig myndighet, Trafikverket, saknar de ekonomiska medel som krävs för att hålla infrastruktur både i skick och under säkerhet.
 
Dagens inlägg är början till att försöka lyfta en verklighet som få nog känner till men som drabbar många: Nämligen prioriteringen utefter spåren. Nostalgiska resenärer minns säkerligen när att åka tåg i Sverige var lika med att åka med SJ -Statens Järnvägar. Den tiden må vara svunnen, men den är förbi. Idag är trafiken avreglerad och många olika bolag kivas om resenärerna utefter spåren.
Den egentliga betydelsen av SJ är borta och SJ heter nu kort och gott just SJ eftersom staten släppt sin del i bolaget. En klassisk sträcka som är synonymt med SJ är ju sträckan mellan Sveriges framsida Stockholm(Hey, jag är Sthlmare, vad kan jag säga? :-D) och baks....andra sidan..:Göteborg. Där har SJ numera hård konkurrens med bolaget MTR som sedan ett tag tillbaka kör sina blodrödsvarta tåg under namnet MTR Express. Även den andra klassiska SJ-sträckan Stockholm - Malmö är ofredad då SJ där främst konkurrerar med bolaget Snälltåget, som är en del av Transdevkoncernen.

När tågen är ute på linjen är det den såkallade "Fjärren" som har ansvar för alla tåg. Man kan närmast översätta Fjärren med en trafikledning. På Fjärren hittar man Tågklarerare(TKL) som är de personer som fungerar som motsvarande trafikledare och därmed aktivt styr trafiken. Fjärren tillhör Trafikverket och det finns flera lokala fjärr:ar utplacerade i landet och varje har ett visst område som de täcker.

Trots att vi alltså numera har en avreglerad tågtrafik i vårt land har det kommit fram uppgifter som gör pekar på att det i praktiken inte riktigt går till på det viset. Det här är till synes allvarligt då resultatet alltså i slutändan blir väldigt oschyssta vilkor. Fjärren och dess TKL skall ju vara opartiska och inte favorisera eller sätta något av de bolag som opererar längs spåren före någon annan. Men det kommer oroväckande fakta om att så inte är fallet.

Därför har jag nu bestämt mig för att lyfta detta ämne och framöver lyfta fram en verklighet som inte riktigt verkar stämma med hur det är tänkt att det ska fungera. Om det beror på direkta okunskaper hos Fjärren eller om det faktiskt är så att man, av en eller annan orsak, favorisear bolag, det återstår att se vad som framkommer. 

Men jag anser att om vi nu ska ha avreglerad tågtrafik så skall ju alla bolagen spela på samma vilkor och jag som resenär ska kunna välja olika bolag och inte börja känna eller misstänka att något av dem är bättre enkom för att de får bättre möjligheter att köra sina tåg framför de andra.

Så, stay tuned, det här kommer bli en djupdykning, det finns mycket intressant att avslöja som för länge sedan borde framkommit!
Kommentera inlägget här: